dissabte, 29 de setembre del 2012

Anàlisi d'una obra escultòrica

3.1 Definicions
L'escultura és l'obra artística que es realitza esculpint algun material (sigui el que sigui) amb qualsevol mètode. Els tres principals mètodes per esculpir són els següents:

-Talla (o cisellat): Es refereix al treball de materials durs amb martell i cisell (pedra) o maça i gúbia (fusta). Aquesta tècnica requereix molta habilitat tècnica.
-Modelat: Es fa amb materials tous i treballats a mà o amb estris com l'espàtula. No sempre es modela l'escultura directament, sinó que es fa un motlle i després es crea l'escultura (per exemple, la creació d'escultures en cobre).
-Plàstica: Fa referència només a aquella activitat escultòrica en que s'utilitzen materials que es poden modelar a mà (com argil·la, per exemple). Tot i això, plàstica pot fer referència a tota l'activitat escultòrica, o, fins i tot, a un grup d'arts que inclou: l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts decoratives.

3.2 Tridimensionalitat
La característica més pròpia de l'escultura és la tridimensionalitat. Aquest es troba en totes les escultures, ja siguin estatuàries (ocupen un espai de tres dimensions) o relleus (encara que formi part d'un pla). Aquesta característica fa que una escultura pugui tenir múltiples punts de vista, i que prengui importància la imposició o no de un angle correcte per mirar l'obra per part de l'autor.

3.3 Materials
El material utilitzat té una gran importància. Aquest s'ofereix tant a la vista com al tacte, i això reforça el poder expressiu de l'escultura enfront de la pintura. Els materials utilitzats poden ser molt variats, des del cartró o trossos de ferralla fins a marbre, i cada vegada van sorgint nous elements. Igual que amb els materials, les maneres de treballar també poden ser molt variades.

3.4 Repòs i moviment
La sensació de moviment o repòs depèn principalment de l'escultura en sí, tot i que hi ha altres elements que poden intervenir-hi  com la combinació de línies i formes geomètriques.
La sensació de moviment es crea mitjançant:

-El ritme: Es tracta de plasmar un instant d'un moviment identificable i lineal (per exemple, en el llançament d'alguna cosa, podriem agafar el moment en que el llançador pren l'impuls).
-La tensió: S'agafa un moment de tensió (el moment del llançament, seguint amb l'exemple anterior).

3.4.1 Moviment real
Pot referir-se a:
-El de l'espectador al voltant de la figura.
-El moviment de la obra (per exemple amb un motor).

3.5 Llum i color
Llum
té un paper essencial. Normalment, és la llum natural amb la que ja conta l'escultor i que aquest distribueix mitjançant zones còncaves i convexes.

Color
El seu significat ha canviat al llarg de la història, per exemple, a l'Antic Egipte tenia una funció simbòlica, i al Barroc pretenia ser realista.

3.6 Dificultats en l'apreciació de l'escultura
L'escultura sempre ha tingut dificultats per establir la seva independènciam per a fixar l'esxpressió que li és pròpia.
L'escultura és sobretot una massa tridimensional i en la qual el sentit del tacte cobra una gran importància (a més de la vista) a l'hora d'interpretar-la.

Pauta per analitzar una obra escultòrica
1-Observació  i anàlisi de l'escultura:

Caracterització de l'obra: 
1)Forma. Pot ser:
       -Exempta (es pot girar completament al seu voltant)
       -Relleu (pot ser negatiu, on les figures estan enfonsades, o alt relleu, on sobresurten).
2)Material i tècnica. Pot ser:
       -Fang cuit i vidriat
       -Pedra (granit, basalt, marbre...) esculpida
       -Fusta (policromada o no) treballada mitjançant talla amb gúbia o encolar)
       -Metall (or, plata, coure, ferro) treballat amb fundició o soldatge
       -Altres materials (ivori, plàstic...)
3)Composició i incidència de la llum
       -Relació entre els volums de l'obra (pes, agilitat...) i creació d'espais.
       -Incidència de la llum (parts il·luminades i ombrejades, si es opaca o transparent...)
       -Equilibri i simetria
       -Proporció, cànon (Policlet, 7 vegades el cap, i Lisip, 7,5 vegades)
4)Estructura i moviment
       -Observació del dinamisme o quietud de l'obra, si hi predominen els angles tallants, vol reflectir moviment...
5)Textura
       -Acabament de l'obra (poliments, parts inacabades...)

Funcionalitat de l'obra
1)Decoració aplicada a un monument arquitectònic (relleus, timpans...)
2)suport d'un element constructiu (columnes, capitells...)
3)Decoració interior o exterior (estàtues)

Valoració del caràcter històric
 1)Identificació de l'estil de l'autor i les seves característiques
2)Relacions entre l'obra i el seu marc històric
     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada