3.1 Definicions
L'escultura és l'obra artística que es realitza esculpint algun material (sigui el que sigui) amb qualsevol mètode. Els tres principals mètodes per esculpir són els següents:
-Talla (o cisellat): Es refereix al treball de materials durs amb martell i cisell (pedra) o maça i gúbia (fusta). Aquesta tècnica requereix molta habilitat tècnica.
-Modelat: Es fa amb materials tous i treballats a mà o amb estris com l'espàtula. No sempre es modela l'escultura directament, sinó que es fa un motlle i després es crea l'escultura (per exemple, la creació d'escultures en cobre).
-Plàstica: Fa referència només a aquella activitat escultòrica en que s'utilitzen materials que es poden modelar a mà (com argil·la, per exemple). Tot i això, plàstica pot fer referència a tota l'activitat escultòrica, o, fins i tot, a un grup d'arts que inclou: l'arquitectura, l'escultura, la pintura i les arts decoratives.
3.2 Tridimensionalitat
La característica més pròpia de l'escultura és la tridimensionalitat. Aquest es troba en totes les escultures, ja siguin estatuàries (ocupen un espai de tres dimensions) o relleus (encara que formi part d'un pla). Aquesta característica fa que una escultura pugui tenir múltiples punts de vista, i que prengui importància la imposició o no de un angle correcte per mirar l'obra per part de l'autor.
3.3 Materials
El material utilitzat té una gran importància. Aquest s'ofereix tant a la vista com al tacte, i això reforça el poder expressiu de l'escultura enfront de la pintura. Els materials utilitzats poden ser molt variats, des del cartró o trossos de ferralla fins a marbre, i cada vegada van sorgint nous elements. Igual que amb els materials, les maneres de treballar també poden ser molt variades.
3.4 Repòs i moviment
La sensació de moviment o repòs depèn principalment de l'escultura en sí, tot i que hi ha altres elements que poden intervenir-hi com la combinació de línies i formes geomètriques.
La sensació de moviment es crea mitjançant:
-El ritme: Es tracta de plasmar un instant d'un moviment identificable i lineal (per exemple, en el llançament d'alguna cosa, podriem agafar el moment en que el llançador pren l'impuls).
-La tensió: S'agafa un moment de tensió (el moment del llançament, seguint amb l'exemple anterior).
3.4.1 Moviment real
Pot referir-se a:
-El de l'espectador al voltant de la figura.
-El moviment de la obra (per exemple amb un motor).
3.5 Llum i color
Llum
té un paper essencial. Normalment, és la llum natural amb la que ja conta l'escultor i que aquest distribueix mitjançant zones còncaves i convexes.
Color
El seu significat ha canviat al llarg de la història, per exemple, a l'Antic Egipte tenia una funció simbòlica, i al Barroc pretenia ser realista.
3.6 Dificultats en l'apreciació de l'escultura
L'escultura sempre ha tingut dificultats per establir la seva independènciam per a fixar l'esxpressió que li és pròpia.
L'escultura és sobretot una massa tridimensional i en la qual el sentit del tacte cobra una gran importància (a més de la vista) a l'hora d'interpretar-la.
Pauta per analitzar una obra escultòrica
1-Observació i anàlisi de l'escultura:
Caracterització de l'obra:
1)Forma. Pot ser:
-Exempta (es pot girar completament al seu voltant)
-Relleu (pot ser negatiu, on les figures estan enfonsades, o alt relleu, on sobresurten).
2)Material i tècnica. Pot ser:
-Fang cuit i vidriat
-Pedra (granit, basalt, marbre...) esculpida
-Fusta (policromada o no) treballada mitjançant talla amb gúbia o encolar)
-Metall (or, plata, coure, ferro) treballat amb fundició o soldatge
-Altres materials (ivori, plàstic...)
3)Composició i incidència de la llum
-Relació entre els volums de l'obra (pes, agilitat...) i creació d'espais.
-Incidència de la llum (parts il·luminades i ombrejades, si es opaca o transparent...)
-Equilibri i simetria
-Proporció, cànon (Policlet, 7 vegades el cap, i Lisip, 7,5 vegades)
4)Estructura i moviment
-Observació del dinamisme o quietud de l'obra, si hi predominen els angles tallants, vol reflectir moviment...
5)Textura
-Acabament de l'obra (poliments, parts inacabades...)
Funcionalitat de l'obra
1)Decoració aplicada a un monument arquitectònic (relleus, timpans...)
2)suport d'un element constructiu (columnes, capitells...)
3)Decoració interior o exterior (estàtues)
Valoració del caràcter històric
1)Identificació de l'estil de l'autor i les seves característiques
2)Relacions entre l'obra i el seu marc històric
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada